Gjenbuksmisjonærer

I begynnelsen av september fikk jeg ta imot to nye misjonærer til Mali. Det har jeg ikke opplevd på en stund. Vel, de er ikke helt nye. Kanskje heller gjenbruksmisjonærer. 

Liv og Håkon Simonsen sammen med Karen Ekern

Liv og Håkon Simonsen har vært flere år i Mali tidligere, men de reiste hjem i 2001. De skal være sammen med Karen Ekern i noen måneder, se litt på hva som kan gjøres med husene våre og være med i kirkebyggende arbeid. 

Så de kom susende til Mali fulle av forventning, med mye latter og store øyne. Mye er forandret på 17 år. Det har blitt bedre veier, flere biler og telefondekning på uventede steder. Men folk og viktigheten av relasjoner er den samme. På de få ukene de har vært her har de rukket å være med på den norske ambassaden, fått sydd seg maliske penklær (det gjelder vel mest Liv egentlig), vært med i et par bryllup, en barnedåp og plutselig måttet finne praktiske løsninger da stabilisatoren til kjøleskapet hos Karen brant opp og kuttet strømmen i flere hus.

Liv har allerede fått seg en ny venninne. Her er en liten historie fra henne:
«Jeg spøkte litt med en av nattevaktene her om dagen. Siden jeg bare har to sønner, så foreslo jeg at han ga meg en av sine døtre. Han tok meg på ordet og kom med minstejenta på 7-8 år samme kveld. Jeg kunne ikke ta tilbake det jeg hadde sagt, men jeg sa at hun kunne sove hjemme og komme neste morgen klokka 9. Tror vi var like spente begge to. Hun kom i den fineste kjolen hun hadde. Vi gikk på markedet sammen og hun hjalp meg å kjøpe poteter, mel og sitroner. Så sendte jeg henne hjem og sa at hun kunne komme tilbake en annen dag. Det kan bli et spennende bekjentskap.» 

Misjonærhverdagen er jammen uforutsigbar og variert.

Kommentarer

Kjekt å følge med deg via bloggen! Anne Gerd

Populære innlegg fra denne bloggen

Det Erna ikke fikk se

Agenda 1 river murer ned

Gamle åpne sår