Jul du har så ljos ein klang....

Det er jul sier de, snart, bare en uke igjen nå så...
Jeg strever med å få julestemning. For første gang på sju år skal jeg reiser på juleferie og jeg har ingenting med juleforberedelsene å gjøre i menighetene her i Bamako. På søndag vender jeg nesa nordvestover og får haik opp til Oussoubidiagna. Jeg gleder meg. Det blir utrolig koselig å se venner igjen, håper jeg.
Jeg vet at jul handler om "det lille barn i Betlehem", men julestemninga kommer med snø og baking og julepynta gater og nedtelling med adventskalenderen på barne-tv. Men sakte siger det inn hos meg også, at tiden er nær. Jeg fikk kjøpt julestoffet på tirsdag og leverte det hos skredderen. Han lovet å finne en modell som ville bli kjempefin til meg. Jeg trodde ham og gleder meg til å hente klærne lørdag kveld.
Og menighetene begynner å bli klare. De har samlet inn penger i en måned allerede. Kvelden den 24. skal de ha evangelisering, sang og dans til morgengry. Den 25. er det festgudstjeneste med påfølgende fellesmiddag. Jeg er litt delt, for jeg hadde sett fram til å feire jul i Bamako, men med tre menigheter å følge opp hadde det blitt vanskelig å velge hvor jeg skulle feire. Det er kanskje best å reise bort da. Og at jeg må "hjem" og feire jul er noe alle har overraskende stor forståelse for.


















Her er et bilde fra julefeiringa i fjor.
I Mali er jul en høytid for menighetene og ikke først og fremst for familien, men det er ganske koselig det også!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Det Erna ikke fikk se

Agenda 1 river murer ned

Gamle åpne sår