Kvinnedag og kvinnedagsfeiring.

På mandag var det kvinnedagen. Gratulerer alle kvinner! 
Jeg fulgte med på en ganske heftig diskusjon etter gudstjenesten på søndag. Hva i all verden skulle en med en kvinnedag? En stakkars mann med 20 barn og ingen inntekter har ikke overskudd til å tenkte på rettigheter. Bare å gi familien mat er jo litt av en jobb! Og kvinnene får jo helt griller i hodet av slike festdager. En mann kunne fortelle at i hans landsby hadde en kone blitt så sint på mannen sin da han ikke ville kjøpe 8.mars stoff til henne at hun kjøpte superlim og limte igjen...hmm..."nedentil". Det gikk ikke så bra. Kona, som ikke hadde tenkt på at superlim faktisk er ganske holdbart, døde av skadene. Sånn går det når kvinner skal få rettigheter!
(men jeg ble egentlig mest sjokkert over mennenes holdning.) 
Nå skal det sies at kvinnedagen her handler litt om utvikling og rettigheter, men mye om nye klær (og da helst spesialstoff som er gitt ut i anledning dagen) og fest for damene. Det er til og med fridag for alle kvinner, i hvert fall for dem som har en kontorjobb. Men jeg fikk da med meg mitt livs første 8.mars "manifestasjon". Akkurat da jeg hadde lent meg tilbake og nøt tanken på å ha en hel dag fri, så ringte de fra en av kvinnegruppene som prosjektet vårt arbeider sammen med. De skulle ha et møte på kvelden om ikke vi kunne komme. Jeg kom meg opp og fikk med meg en ordentlig fest. Det var musikk og dans. Dansen bestod av å subbe rundt i ring og jeg imponerte stort ved å kunne dansen etter bare å ha sett på dem en runde. Det var flere grioter (skalder) tilstede som priste kvinnene og deres gode gjerninger. På lørdag og søndag hadde flere kvinnegrupper vært ute med feiekoster, river og søppelbøtter for å rydde opp i bydelen. De fikk mange lovord for det og oppmuntringer til å fortsette å gjøre sin del for at Mali og N'tomikorobougou skal bli en bedre og renere plass å bo. Kvinner kan hvis de vil!


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Det Erna ikke fikk se

Agenda 1 river murer ned

Gamle åpne sår