Hærens dag!


Hærens dag

I forrige uke var det hærens dag, og fridag. Da fikk jeg endelig satt meg ned for å skrive et innlegg til bloggen. (Og så har jeg brukt en uke på å komme meg på nettet lenge nok av gangen til å legge ut innlegget.) Jeg vet ikke om den maliske hæren er så mye å feire, men for et par uker siden fikk jeg en merkelig mail fra en dansk prest som skulle til Mali. Det viste seg at han var feltprest og skulle være et par uker i Mali for de danske FN-styrkene som er her. Danskene er visst spesialister på flydropp og de var ganske tidlig inne med støtte til FN- styrkene her. Så i to dager fikk jeg komme på hotell som huset 45 danske FN-soldater og spise i en spisesal hvor det stod «Reservert det Kongelig Danske Flyvåpenet». Jeg fikk innblikk i en helt annen verden, og et helt annet Mali. Siden disse soldatene ikke hadde vært så mye utenfor hotellet, annet enn på jobb, tok jeg med meg to av dem på gudstjenesten i en av Normisjons kirker. De var ganske imponert over sangen, livet og talen. Og jeg var ganske kry over å kunne vise dem noe av mitt Afrika.
 

Jeg vet ikke hvem som er stoltest, han som får hilse på en ekte misjonær,
eller hun som får hilse på en skikkelig militær?
 

På gudstjeneste i Bamako: Pascal, Thomas Uth, Pastor Job og meg.
 
 
Det er jo koselig å kunne drøse litt etter gudstjenesten
 

Nye misjonærer i Senegal

Februar var ellers ganske innholdsrik. Jeg hadde ikke vært i Mali mer enn et par uker før jeg fikk med meg Hilde Halvorsen og drog til Dakar for å hente våre helt ferske Senegal-misjonærer. Den 5. februar stod vi og trippet på flyplassen og tok i mot en litt sliten Oskar, sammen med foreldrene Møyfrid og Kristian Moskvil. Vi fikk en liten uke sammen i Dakar. Der fikk vi handlet litt, ordnet med visum og til og med vært innom den norske konsulen i Senegal. Han var veldig fornøyd med å få noen norske statsborgere å være konsul for. Det var visst ikke så mange av dem fra før i Senegal. Etter noen dager reiste vi østover mot deres fremtidige hjem, helt på grensen til Mali.
 
Kristan og Møyfrid Mokvil med sovende baby utenfor den norske

Jeg må bare passe på å nevne at det var et offer for Hilde Halvorsen å bli med på turen. Hun er lidenskapelig opptatt av sport og vinter OL. Nå er ikke ski og skøyter store sportsgrener i Senegal, så det er lite dekning i media. Heldigvis har vi telefon. Hilde visste når de forskjellige øvelsene skulle være, og så la vi inn pauser når det nærmet seg innspurt. En telefon til et samarbeidsvillig familiemedlem, så kunne vi høre NRK der vi satt. Det var en litt snodig opplevelse å sitte under et skyggetre i noen og 30 grader i Senegal og høre entusiastiske reportere heie en eller annen nordmann inn til seier på ski.
På hotellet var det til og med godt nok internett til at vi kunne
 få med oss OL på norsk radio via dataen.
Første middag i det nye hjemmet til Kristian og Møyfrid ble inntatt i stillhet,
bare med stemmen fra telefonen som junne fortelle oss hvordan de norske lå an.

Spennende innspurt i vinter OL under et tre i bushen i Senegal.
 

Hjemme i landsbyen ventet mannen til Hilde, Alf Halvorsen. Han hadde stått på lange arbeidsdager den siste tida for å få et hus som kunne være innflyttingsklart til ekteparet Moskvil. Kristian og Møyfrid var fornøyd med huset og naboene, men det var en litt merkelig følelse å forlate dem helt alene i en fremmed landsby i et fremmed land. Men vi vet at de ikke er alene. De reiser med Gud på laget og de har blitt tatt godt imot i landsbyen. Det var allikevel en lettelse å vite at det bare var et par uker til vi alle skulle møtes på misjonærkonferansen.

 

Misjonærkonferansen

Alle misjonærene hadde en koselig uke sammen på konferanse siste uka i februar. Vi hadde satt av god tid til bibeltimer, til drøftinger og diskusjoner og litt tid til lott og løye. Det var gode dager sammen, også fordi alle nå endelig er tilbake der de skal være, etter to år med mye flytting og mye uro. I år hadde vi fått med oss Trond Pladsen fra Normisjons hovedkontor i Oslo. Han bidro både på gudstjenesten med preken og hadde bibeltimer for oss misjonærer hver dag. Her er hele gjengen samlet!

Fra venstre framme: meg, Karen Ekern, Guri Enger, Karina Lassen, Møyfrid Mokvil, Hilde og Alf Halvorsen.
Bak: Trond Pladsen, Gimmi Olsen, Kristian (og Oskar) Moskvil. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Det Erna ikke fikk se

Agenda 1 river murer ned

Gamle åpne sår