Rødt er djevelens farge!

Hvordan vil du med en enkel tegning illustrere kjærlighet? Etter at alle begynte med emoji så plopper det opp røde hjerter overalt. Til og med pappa har begynt å sende meldinger med hjerter i. Men hva hvis røde hjerter betyr noe helt annet? 




Kommunikasjon er vanskelig. Søsteren min hadde en telefon som ikke kommuniserte så bra med telefonen til mannen hennes. Heldigvis tok han mot til seg en dag og spurte hvorfor hun alltid sendte spørsmålstegn i meldingene sine. "Jeg elsker deg?" "Gleder meg til å se deg igjen?" Det var oppklarende å høre at det egentlig ikke var ting hun stilte spørsmål ved. Hun trodde hun sendte hjerter i meldingene.

Vi har hatt Agenda1 undervisning her i Mali. Da har mye av undervisningen vært om Gud og hans kjærlighet. Egentlig så er hele hovedpoenget Gud og hans kjærlighet. Uttrykt med et rødt hjerte. Rødt for kjærlighet, godhet, omsorg. Det er bare det at rødt ikke er en god farge. Her, i Mali, symbolisere rødt raseri, sinne og dårlige nyheter.

Jeg visste det egentlig for jeg har gjort feil før. En gang skulle jeg gjøre klar lønninger til arbeiderne. Jeg skrev ut lønnsslipper, la dem i konvolutter sammen med pengene og skrev navnet på hver enkelt utenpå konvolutten. Typisk når man sitter der, så blir kulepennen borte. Så jeg strakk meg etter en av de RØDE kulepennen som stod i en beholder og gjorde meg klar til å begynne å skrive. Heldigvis var en av de maliske arbeiderne inne på kontoret akkurat da. Han fikk stoppet meg. - Har du tenkt å skrive med den pennen?! Du kommer til å skremme fyren! Så forlot han kontoret mens han ristet oppgitt på hodet. Jeg lette litt ekstra og fant en blå kulepenn som jeg kunne skrive ferdig med.

Senere hørte jeg historien om en annen misjonær som hadde vært så ubetenksom og skrevet et brev til en av vaktene. Utenpå konvolutten stod navnet til vakten med rød skrift. Vakten ble vettskremt da han fikk brevet. Hva kunne det være? Oppsigelse? Informasjon om et dødsfall? Konvolutter med rød skrift varsler alltid dårlige nyheter. Han turde ikke åpne brevet, men gikk for å finne en venn slik at de kunne åpne det sammen. Til deres store overraskelse stod det ingenting skummelt i brevet.

Men på tross av at jeg egentlig visste dette, så er jeg norsk. Jeg tenker på kjærlighet med røde hjerter. Så da teksten kom fra Norge nikket jeg gjenkjennende til alle hjerter og rød skrift, og lot det stå sånn i oversettelsen.

Det første tipset vi fikk var fra en av mine norske misjonærkolleger, Karen Ekern. Hun kom til Mali for 30 år siden. Da var det ingen som gikk i røde klær engang. Nå selger de røde t-skjorter og røde bukser på markedet. Ungdommene, og til og med voksne menn, kan finne på å gå med røde skjorter, men allikevel, skrift er noe annerledes. Karen lurte på om vi kanskje kunne bruke en annen farge enn rødt for alt som hadde med Gud og kjærlighet å gjøre.

Så skulle en av mine maliske kolleger oversette tekstene våre til et annet språk. Han ringte til meg. - Trenger jeg å bruke alle bildene som de står? var spørsmålet hans. - Du skjønner når min folkegruppe ser et rødt hjerte så betyr det at Gud er sint, rasende. Det blir litt kontrast til det vi prøver å formidle i resten av undervisningen... 

Jeg tok en liten spørreundersøkelse for å finne ut hva folk forbandt med røde hjerter og rød skrift. Nå er de så veloppdragne her i Mali, så det var ingen som himlet med øynene, men jeg så at det var like før. En kamerunsk kollega sa: Det er noe alle vet. Gud har et hvitt hjerte. Det er det samme i hele Afrika. Det å si at Gud har et rødt hjerte... Det blir helt feil. Da er Gud rasende, sint, full av hevn. Men Gud er hvit. Hellig. Og har et hvitt hjerte. Det er noe alle vet. 

Kultur. Akkurat når du tror du begynner å få grepet på det, går du i en ny felle. Så nå har vi sluttet å bruke rødt for å understreke kjærlighet og glede. Heretter blir det bare vanlig svart penn! 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Det Erna ikke fikk se

Agenda 1 river murer ned

Gamle åpne sår