Carpe Diem - dagen er din

Når du tror at det går mot en vanlig, begivenhetsløs helg og så plutselig er du på landsbybesøk og studerer medisinske planter, lytter til frosker og leter etter merkelige fugler. 


Jeg har en venninne som er flink på en ting. Eller hun er flink på mange ting, men det er en ting som jeg blir spesielt imponert over. Hun er så flink til å nyte øyeblikket, eller gripe øyeblikket som var et slagord da jeg var tenåring. (Da vi alle ble dypt rystet over Robin Williams i Dead Poets Society. Nå blir jeg dypt rystet over at de som er bare ti år yngre enn meg aldri har hørt om filmen....)
Der jeg tenker at "det hadde vært hyggelig å gjort noe en gang..." tar hun en telefon og spør: "Vil dere være med? I overmorgen kanskje?" Og selvfølgelig vil vi det. 

Jeg har nettopp kommet tilbake til Mali etter en god ferie hjemme. Denne gangen hadde jeg med meg en ny kollega. Geir Lindahl skal være koordinator for et av Normisjons prosjekter i Mali. Vi hadde så vidt rukket å lande før Bergfrid Almelid tok kontakt. Hun er misjonær for Misjonssambandet og bor i en landsby utenfor Bamako sammen med kollega Kjersti Gangstø. Hun lurte hun på om vi kanskje ville komme på overnattingsbesøk til landsbyen, sånn nå med en gang.

Carpe Diem. Grip dagen, stol så lite som mulig på den neste, sa den gamle romeren Horatio. Lykkejag kan bli ganske heseblesende. Å benytte dagen til å være tilstede og nyte det vi har er noe ganske annet. Kanskje kan jeg bli litt flinkere til å gripe øyeblikket. Et mål for høsten kan være å gjøre noe i dag for å glede andre eller for meg selv. (Det merkelige er jo at det ofte henger sammen.) 
Det er ikke alltid så mye som skal til. 

Vi reiste på besøk til Bergfrid og Kjersti. Og vi fikk et døgn med gode samtaler, forbønn for hverandre og god mat. Vi fikk gå på tur sammen der det eneste fokus var naturen rundt oss.(Og utfordringer med å finne veien tilbake.) Når en har åpne øyne, så er det mye vakkert ved naturen, til og med i Mali. Det er rene styrkedrikken. 


Kjersti ser etter fugler mens Bergfrid forklarer og instruerer. 

Vi lette etter medisinske planter, som det egentlig er ganske mye av.
(Men husker ikke helt hva denne skulle brukes for eller mot.)
Ut på eventyr! 


Carpe Diem - grip dagen! 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Det Erna ikke fikk se

Agenda 1 river murer ned

Gamle åpne sår