Trenger man potte?

Holder det med troen på Jesus, eller bør man ta noen ekstra forholdsregler? Det er ikke lett å stå midt mellom gammelt og nytt. Jeg har lest gjennom tidligere fellesbrev. Noen av historiene syns jeg faktisk er så gode at jeg har lyst til å fortelle dem om igjen. Her er en historie fra 2007, der den store diskusjonen er behovet for nattpotte! 

Illustrasjonsfoto

Da jeg bodde på landsbygda hadde jeg mye kontakt med familien på et nabotun. På tunet bodde en mann sammen med sin gamle mor og sine to koner. Naboen hadde lenge vært interessert i kristendommen. Han begynte til og med på dåpsopplæring. Men det er ikke lett å leve i spennet mellom ny og gammel tro. 

En dag var jeg innom tunet for å hilse og slå av en prat. Gamlemor satt og kommanderte, mens en av svigerdøtrene holdt på å skjære ut en bolle. Jeg lurte på hva de holdt på med. Gamlemor svarte at ei trollkone hadde sagt at de ikke måtte gå ut den natta, så hun holdt på å lage ei potte som hun kunne ha inne i sovehytta. Akkurat da kom pastoren i menigheten forbi. Han spurte også hva de drev på med. Litt beklemt kom svaret: "Trollkona har sagt at det kommer til å være en ond ånd, en djin, ute i natt. Ingen må gå ut av hytta si for å gå på do. Og i morgen må ingen vaske seg.”  ”Men det gjelder jo ikke for oss som er kristne. Hvis du tror på Jesus, så er han sterkere enn alt annet.” sa pastoren. ”Det var det jeg sa,” sa Svigerdatter 2. ”Jeg kommer til å gå ut i natt.” ”Det gjør jeg også,” sa Svigerdatter 1. ”Og i morgen kommer jeg til å vaske meg. For jeg tror på Jesus.” ”Det gjør jeg også!” sa Svigerdatter 2. ”Jeg tror også,” sa Gamlemor. ”Men det kan jo være greit å være på den sikre siden…” 

Så fulgte en lang diskusjon. Går det an å både tror på Jesus og å ta sine forholdsregler mot onde ånder? Hvor sterk er egentlig Jesus? Her grep svigerdøtrene inn: ”Men Jesus, han er jo kjempesterk! En gang så vekket han opp en som var død Og en gang så bare ba han og så fikk mange folk midt i ørkenen mat. Og han gjorde syke friske.” Jeg bare satt og måpte. Jeg ante ikke at de kunne så mye om bibelen. Mens de ramset opp alle undrene Jesus hadde gjort, kom misjonærkollega Karen også. ”Hva er det dere holder på med?” Gamlemor gjemte ansiktet i hendene og mumlet noe om en potte hun skulle hatt i hytta. ”På grunn av det trollkona har sagt" spurte Karen. "Det trenger ikke vi som tror på Jesus.” ”Men jeg tror jo!” nærmest ropte Gamlemor. Da kom en nabo innom. Hun hadde hørt på litt av diskusjonen. Hun trodde ikke på Jesus, og hadde lyst til å teste Gamlemor litt. ”Hvis du tror på Jesus, så kan du jo gi i fra deg den potta.” Motvillig ga Gamlemor fra seg potta og mumlet noe om at hun trodde jo, men hvis hun kom til å se noe i natt, så holdt hun pastoren personlig ansvarlig.

Pastoren tok imot den nesten ferdige potta og ba en bønn om beskyttelse for kvelden og natta. "Hvis dere må ut i natt," la han til. "Så skal dere bare si 'I Jesu navn'" 

Dagen etter traff jeg på Gamlemor igjen. Jo, hun hadde vært ute på do i løpet av natta. Og nei, hun hadde ikke sett noe, men så hadde hun også holdt øynene godt lukket hele tida!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Det Erna ikke fikk se

Agenda 1 river murer ned

Gamle åpne sår