Hageprosjekt


I Ousssoubidiagna har de "Helsehagen". I flere år nå har jeg ikke kunnet støte på prosjektansvarlig, Karen Ekern, uten å få en forelesning om frukt og grønt og deres nytteverdi. Til og med misjonærbarna har blitt hjernevasket inn i dette. Det kan dere lese mer om på: http://normisjon.no/ 
Misjonærbarn lager kjøkkenhage
Men jeg har liksom aldri blitt helt grepet av denne "spis din egen selvsådde frukt" tanken. Første unnskyldning var at så lenge jeg bodde på samme tun som Karen, så var det ikke noe vits i for meg å ta over arbeid som hun så tydelig gjorde med iver og glede.
Andre unnskyldning var at etter å ha flyttet til ny tomt med stor eiendom til, så hadde jeg ikke brønn. Det er da for gale å få tilkjørt vann som jeg bare har tenkt å tømme ut på bakken igjen.
Men så kom jeg til Bamako. Her har jeg tilgang på alt jeg trenger og dessuten så har jeg fått veldig mange invitasjoner til å drive hage på Farmville, på Facebook. Og et sted skal en jo begynne. Jeg begynte sterkt. Høstet inn både tomater, gresskar og auberginer. Jeg solgt og fikk masse penger. Her opplevde jeg virkelig motivasjon for å drive hage. "Når pengene i kisten klinger, arbeidsgløden inn i kroppen springer". (Ja, jeg holder for øyeblikket på å forberede et seminar om Luther) Men så ble jeg plutselig litt opptatt. Det var så mange møter jeg måtte på. Og da jeg endelig fikk tid til å se på hagen min igjen var alt visnet og alle pengene mine borte. Jeg begynner å få forståelse for damene i Oussoubidiagna. Det er ikke så lett å drive hage. Hvis en bare er uoppmerksom noen få dager, så er hele arbeidet bortkastet. Jeg klarer jo ikke drive en virtuel gård engang.
Men jeg har fått en ny idée. Jeg har vakter som går rundt huset mitt hele natta. Kanskje jeg kunne plante noe og overlate luking og vanning til dem.....

Og for de som liker spill på nettet. Her er adressen til et spill som du ikke kan vinne. Den handler om å overleve som bonde i et fattig land.
http://www.3rdworldfarmer.com/

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Det Erna ikke fikk se

Agenda 1 river murer ned

Gamle åpne sår