Allez les aigles!





Fotball er skummle saker, syns jeg. Det er i hvert fall noe en skal ta alvorlig. Når viktige kamper går av stablen kan det være like greit å holde seg inne. Hvis Mali taper, går ungdommene berserk i gatene. Hvis Mali vinner, går de også berserk.
Nå er det Afrikacupen i fotball. Den begynte ganske spesielt med at bussen til det togolesiske laget ble beskutt i det de krysset grensen mellom Kongo og Angola. To personer i staben ble drept. Det er erklært landesorg i Togo og de har trukket seg fra cupen. Det var en opprørsgruppe som skjøt dem, men de har beklaget veldig. Det var ikke meningen å skyte fotballspillere. De siktet egentlig på de militære som passet på dem.
I går var det åpningkamp i Afrikacupen mellom vertslandet, Angola, og Mali.  Det blir ganske spesiell stemning her i byen når det er slike store kamper. Folk går rundt i elektrisk spenning hele dagen og når kampen begynner blir det helt stille. Hvis du ønsker deg en stille tur på byen, er dette tiden. De ellers allestedsnærværende mopedene er tryllet bort og de eneste stedene der man ser folk er utenfor kioskene der de har en TV. Jeg så ikke kampen, men jeg fulgte med på "Åh!"inga utenfor. På slutten ble det så mye "Åh" og "Ah" at jeg syns jeg burde skrue på TV. Da var kampen slutt, men kommentatoren var helt i fistel. "Det er helt fantastisk! Det er en utrolig prestasjon! En genial kamp!" Da følte jeg at jeg hadde gått glipp av noe. Jeg fikk med meg i Aftenposten at prestasjonen til og med hadde kommet fram til Norge. Etter å ha ligget under 4-0, skårer Mali 4 mål på de siste 15 minuttene. Det siste målet var til og med på overtid. Et gledesbrus bølget over Bamako og ungdommene som var på vei hjem fra nærmeste TV danset nedover veien. Men ellers var det forbausende stille. På jobben i dag fikk vi diskutert oss fram til at seieren (for det føles litt som en seier) kom så overraskende at selv ikke de mest ihugga tilhengerne hadde fått tid til å bygge opp skikkelig stemning.
Jeg spurte vaktmannen min om han hadde sett kampen. Nei, han likte ikke fotball. De fikk spille i fred så kunne han heller få vite resultatet etterpå. Men da han var ung, da hadde han spilt og heia! Det var før han ble kristen.....Han ble så sint når laget hans ikke vant....han kom i slåsskamp med folk....han hadde stukket ned en mann en gang...med kniv..han hadde ledd av laget hans.....vært ni måneder i fengsel...måtte betale 50 000 f cfa i legebehand Nei, fotball er ikke bra!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Det Erna ikke fikk se

Agenda 1 river murer ned

Gamle åpne sår