Sydentur med forviklinger!



Det hørtes ut som en god idée i sommer da det ble snakk om å ta en felles tur med hele familien til "Syden" for å feire pappas 60års-dag. Og så vanskelig kan det ikke være å komme seg fra Bamako til Madrid.

Da datoer endelig var avklart i oktober begynte jeg å lete på nett. Problemet var et jeg ikke kom direkte inn på sidene til flyselskapene som flyr herfra, men ved hjelp av sånne "billige flyturer på nett" sider fant jeg flere tilbud på turen Bamako- Madrid, Madrid- Las Palmas. Å søke på Bamako-Las Palmas i ett strekk ga ikke noen resultat, men jeg tenkte at turen herfra til Europa jo er den vanskeligste, så la oss få unna den først. Men til min store overraskelse, hver gang jeg var ferdig med en bestilling og ville betale, så var det umulig. Irritert prøvde jeg flere forskjellige operatører, helt til jeg kom til bigtravel.se. Der fikk jeg både bestilt og betalt billetten og alt var greit. Siden jeg nå visste når jeg kom til Madrid og når jeg reiste derfra, kunne jeg også bestille turen Madrid-Las Palmas. Det fant jeg med et spansk selskap, Terminal A.
Dagen etterpå fikk jeg mail fra bigtravel om at reisen min var kanselert. Dette var en reise som var umulig å bestille fra deres sider og derfor ikke gyldig. Vi kranglet litt fram og tilbake, men siden de ikke ville selge turen til meg ba jeg om å få pengene tilbake. Det fikk jeg ikke. Først måtte jeg forklare hvordan jeg hadde klart å manipulere sidene deres. Jeg takket for tilliten, men så dyktig er jeg ikke i data at jeg har mulighet til å manipulere nettsider!  Men i hvert fall, jeg regnet med at det kom til å gå seg til og bestilte turen fra en annen operatør. Foreløpig har det ikke gått seg til og etter å ha sendt mailer fram og tilbake i to måneder, har jeg nå  sendt inn klage på bigtravel til et europeisk forbrukerråd. Der står foreløpig den saken.

I november fikk jeg en mail fra Terminal A. Det var bare til informasjon, avgangen til flyet mitt fra Las Palmas til Madrid var flyttet fra kl 13 til kl 15. Venligst bekreft. Ok, jeg hadde fremdeles et par timer i Madrid før neste fly til Casablanca, så det gikk greit.
Men her i forrige uke fikk jeg en ny mail. Flyavgangen min var flyttet fra kl 15 til kl 17. Vennligst bekreft.
Jeg skrev mail tilbake og sa at det desverre ikke gikk, for da nådde jeg ikke flyet jeg skulle videre med, men kunne de booke meg inn på et tidligere fly?
Flere dager gikk uten mail, men endelig kom svaret: Nei, det kunne de ikke. Det var ikke deres ansvar. Snakk med flyselskapet.
Spanair sin kontakt i Norge er SAS, så jeg ringte til dem. Ja, hun så på skjermen sin at flyet mitt var blitt kanselert og at jeg hadde blitt flyttet til et nytt fly og hun så at det gikk et fly kl 9.30 på morgenen, men hun kunne desverrre ikke flytte meg over. Det var ikke hennes ansvar, men reisebyrådet. Jeg prøvde å si at de ikke hadde noe ansvar for det. Det hadde hun også forståelse for, men hun kunne dessverre ikke gjøre noe.
Jeg prøvde å ringe reisebyrådet, men fikk bare en spansk telefonsvarer. Jeg sendte mail og spurte om de hadde et annet nummer. Jeg ringte igjen og denne gangen fikk jeg tak i en mann. Han skjønte problemet, så at jeg var blitt flyttet til et nytt fly, skjønte at jeg ikke kom til å rekke neste fly i Madrid, men han kunne ikke gjøre noe med det. Snakk med flyselskapet. Jeg har snakket med flyselkapet og de sier at det ikke er deres problem. De kan ikke gjøre noe med det fordi jeg har booket billetten gjennom dere! Ja, det var for såvidt sant, men siden jeg bestilte billettten i oktober hadde systemet deres brutt sammen, så det var helt umulig for ham å  gjøre noe med det. Men hvis ikke dere kan hjelpe meg og flyselskapet ikke vil hjelpe meg, hvem skal hjelpe meg da? Du får ha lykke til, sa mannen. I mellomtiden fikk jeg en mail fra en annen person i reisebyrådet som skrev med store bokstaver. DET GÅR IKKE ANDRE FLY ENN DET KL 17. VI KAN IKKE GJØRE NOE MED DET! Inne i seg tenkte han sikkert: "Duste kunder, må ha alt inn med teskje!"
Så jeg ringte opp igjen til SAS. Etter 20 minutter i kø fikk jeg snakke med en koselig dame. Hun skjønte problemet, syns det var leit, stusset på at jeg måtte ringe rundt selv og at ikke reisebyrådet tok seg av dette, men hun var bundet på hender og føtter. Selv om de hadde et partnerskap med Spanair, så måtte et sånt problem ordnes opp direkte med dem. Jeg fikk i hvert fall et nummer til Spanair i Spania. Der møtte jeg en dame som skjønte problemet. Flyet som skulle gått kl 15 var kanselert, og neste fly gikk ikke før kl 17. Den eneste muligheten måtte være å ta et fly kl 9.30. "Høres helt greit ut for meg" Ja, jeg beklager, men det er den eneste mulgheten. "Ja, men jeg kunne godt tenke meg den avgangen." Ja, det er desverre det eneste jeg kan få til. "Hallo!!! Det er ingenting jeg heller vil enn å reise fra Las Palmas kl 9.30!!!" Ja, da skulle hun ordne det og sende meg en mail. Så nå har jeg billetter både bort og hjem igjen. Jeg reiser på fredag. Jeg er spent på hvilke andre ting som kan gå galt i løpet av disse 4 dagene. Nå trenger jeg ferie. Jeg er utslitt av nattevåk og bekymringer.
På yr.no er det meldt 16 grader og regn!
Godt familien i fra Norge har med seg vinterklær.


Kommentarer

Astrid sa…
God tur og jeg håper reisen går godt for deg og du kan nyte ferien! Hilsen Astrid

Populære innlegg fra denne bloggen

Det Erna ikke fikk se

Agenda 1 river murer ned

Gamle åpne sår