Litt kultur

Se bildet i full størrelse

En av fordelene med å bo i Bamako, tenkte jeg, er at der får en med seg så mye mer av det kulturelle sånn som teater og konserter og sånn. Men hvor i all verden får en tak i informasjon om hva som skjer?
Jeg har lurt litt på det. Men plutselig en dag så jeg plakater om en artist jeg faktisk vet hvem er og på plakaten stod det til og med tydelig tid og sted for konserten. Endelig skulle jeg få med meg noe ordentlig "kulturelt". Konserten skulle begynne kl 20. Så rundt 20.30 møtte jeg opp sammen med kollega, Jon Solve, for å kjøpe billetter. Utenfor stadion møtte vi en kjeeeeempe lang kø. Men de stod ikke i kø for å kjøpe billetter. Det var gjort på 10 min. Men vi måtte stå i kø for å komme inn og det tok et par timer.  Det som er greit med kø i Mali er at en fort kan bli litt kjent med de som står rundt. Jentene som stod foran oss var fra Kayes og selv om de snakket bambara, så skjønte de khassonké, som er språket jeg snakker. En av guttene bak oss var nevø både av den nye og den tidligere ordfører i Bafoualbé og faren hans var fra Tombinassou, en landsby ikke så langt fra Oussoubidiagna. Jeg har ofte irritert meg over køkulturen her i landet, men denne køen var imponerende. Kul ungdom som stod fint linet opp i kø, en og en, i mange timer (uten band og sperrelinjer). Det hadde du ikke fått dem til å gjøre i Norge.
Da vi endelig kom inn på tribunen syntes artisten som en liten prikk langt nede på banen. Det var satt opp storskjermer, men de var så små og uskarpe at det var ikke mye hjelp å få der. Men stemningen var enorm! Og da Tiken Jah Fakoly begynte å synge hoppet 10 000 ungdommer i takt. Det slo meg at det er slike tilstelninger som fører til overskrifter à la "Tribune raste sammen under utendørs konsert. Fryktelig mange omkommet." Lyden var elendig og det var nesten umulig å høre hvilken sang han sang, men siden alle kunne alle sangene hans fra før var det bare å kaste seg med i allsangen. En av de mest populære sangene hadde refrenget: "La oss gå til moskeen, la oss gå til moskeen for å be!"  Det skulle vært interessant å prøvd seg på en liknende tekst på en norsk rockekonsert. Men Gud er en helt naturlig del av hverdagen og livet her. Selv om ikke alle ber aktivt, er det få som blir støtt av ideen om at alle egentlig er muslimer.
Kl halv to begynte Tiken Jah å presentere musikerne sine, og da skjønte folk at det snart er over, så de begynte å tusle hjem.

Det var en interessant opplevelse. Jeg tror nok jeg kunne fått en bedre musikalsk opplevelse en annen plass, men det er alt det som er rundt som gjorde det verd turen..

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Det Erna ikke fikk se

Agenda 1 river murer ned

Gamle åpne sår