Innflytningsfest og barnedåp

Noe av det siste jeg gjorde før jeg reiste hjem på sommerferie i juni, var å besøke en av menighetene våre her i Bamako. De holdt på å bygge nytt hus til pastoren. For et par uker siden var jeg på besøk igjen. Det var en festdag. Vi feiret at pastorfamilien hadde flyttet inn i nytt hus og barnedåp av datteren deres, Therese.


En livlig gjeng, klare for innflytting. 

Husbygging
Menigheten var litt seint ute med bygging av pastorbolig. Siden de bygger i leire er de veldig sårbare for regn. Før de kom så langt som til å begynne å bygge vegger, hadde en god del av leirblokkene deres regnet bort. Det som skulle ha vært et tre roms hus, har blitt til to rom. Men grunnmuren er klar, og når de får penger nok er planen å bygge på et rom til.


Pastorboligen, litt amputert etter at en god del av byggesteinene regnet bort.
Men fremdeles nok til to rom.
Stua og åpning inn til soverom.

Stua og dør ut til det som forhåpentligvis skal bli enda et soverom om ikke så lenge. 

Pastorfamilien er storfornøyd. Endelig har de sitt eget hus. Der de bodde før var det trangt med naboer på alle kanter. Nå har de stor tomt rundt huset hvor de kan dyrke mye av det de trenger og kanskje spe på med litt husdyrhold. Det er godt både for dem og menigheten å være i nærheten av kirken.


Barna forsikret meg om at de ikke var redde. Selv om de fremdeles har naboer rundt, så er det uvant for unger fra storbyen å ha så masse plass rundt seg. Men de torde å være hjemme alene selv om stedet oppleves litt øde.


Dåp
Og så var det barnedåp. Det er ingen andre lutherske kirker i Mali, og få andre kirker som har barnedåp. Så for anledningen hadde pastor Daniel kalt inn to andre pastorer fra distriktet, slik at dåpen kunne skje i full offentlighet.

Presidenten i den lutherske kirken i Mali stod for dåpen. 
I Mali har alle familier en seremoni når et nytt barn er en uke. Hodet til barnet blir glattbarbert og foreldrene offentliggjør navnet. Det er en feiring av at barnet er tatt opp som en del av familien. Det gjør en barnedåp ekstra sterk. Her kommer vi med et nytt barn som gjennom dåpen blir tatt opp i menigheten og Guds store familie.

Navnesøster
For meg var det en litt spesiell dag. Foreldrene har nemlig valgt å kalle opp jenta etter meg. Her i Mali følger det forpliktelser med å ha noen oppkalt etter seg. Når foreldrene gir et navn, så er det ikke bare noe de finner på. Navnesøster eller –bror har et ansvar for å bidra til at barnet får det bra. Barnet forventes også å arve noen av egenskapene til den de er oppkalt etter. Spesielt tydelig blir dette når noen oppkaller foreldrene sine. Da brynes den dype respekten de har til foreldrene mot oppdragelsen av barna. Jeg har sett foreldre riste oppgitt på hodet over uoppdragne barn. – Men hva kan jeg gjøre. Han er oppkalt etter faren min og jeg kan jo ikke irettesette faren min!


Her er jeg sammen med Therese og mammaen hennes. 



Litt stolt hilsen
Therese :-) 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Det Erna ikke fikk se

Agenda 1 river murer ned

Gamle åpne sår