Polititrøbbel.


Jeg var med på en dramaøvele en gang som gikk ut på å akseptere alt det motparten sa. Det var veldig interessant, for det ga motparten litt lite å spille på. I går fikk jeg prøvd øvelsen i "real life".
Femti meter fra porten min ble jeg plutselig oppmerksom på en politimann på moped som vinket meg inn til siden. Hvor kom han fra? Jeg hadde nettopp sett i speilet for å svinge og da var det ingen der. Men jeg stoppet og leverte høflig fra meg førerkort og andre papirer på bilen.
- Vi blåste på deg her i stad, men du unnlot å stoppe. Det er en alvorlig forbrytelse.
- I all verden. Når var det?
- I dag tidlig. Da du kjørte gjennom rundkjøringen.
- Hm...hvilken rundkjøring?
- Den hvor alle politiene står. Det er en veldig alvorlig forbrytelse å ikke stoppe når vi blåser på deg. Det blir inntauing av bilen og en stor bot.
- (Sukker tungt) Ja hvis det er det som er straffen så....
- (Litt mildere stemt) Bor du langt unna? Du har det kanskje travelt?
- Ja, jeg har det jo litt travelt. Er nettopp ferdig på jobb. Men ikke så travelt heller. Hvor er dette kontoret deres.
- Det er i N'tomikorobougou. Men jeg skjønner at du ikke mente å gjøre noe galt. Jeg kan prøve å ringe til sjefen min og se hva vi kan ordne og så kan du bare gi meg en liten sum. (gir tilbake vognkortet)
- Beklager, men det kan jeg ikke gå med på. Vi har regler der jeg jobber og jeg har ikke lov til å betale andre plasser en på kontoret deres.
- Men det er 15 000 f cfa i bot. Pluss at bilen din blir holdt igjen og du må betale ut den også. Har du lyst til det?
- Nei, jeg har ikke veldig lyst. Jeg har mest lyst til at du bare skal la meg gå, men må jeg så må jeg. (legger vognkortet i hanskerommet og lukker godt igjen)
- Jeg kan prøve å høre med sjefen om jeg kan la deg gå, men da må du nesten betale bensinen i hvert fall. Jeg har jo kjørt langt for å få tak i deg. Med mindre du har lyst til å betale bot da. Hvis jeg ikke får klarsignal fra sjefen kommer de til å vinke deg inn i morgen for bilen din er ettersøkt og da må du betale et tillegg på 6 000 f cfa for.
- Har du et kort eller et navn eller noe sånn at jeg kan henvise til deg hvis jeg blir stoppet?
- Nei, vi har ikke lov til å si navnet vårt til noen.
- Jeg beklager veldig. Jeg har ingen mulighet til å betale deg noe utenom boten. Så enten så må du la meg gå eller så må vi til politikontoret.
- Da må du følge etter meg helt tilbake til N'tomikorobougou. (ser at jeg fremdeles ikke er klar til å gi ham penger) Ok, gi meg papirene!
- (bøyer meg ned og finner fram papirene på bilen klar til å gi de til ham)
- (sukker oppgitt) Nei, det er greit. Du kan kjøre.

Og så var den saken ut av verden.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Det Erna ikke fikk se

Agenda 1 river murer ned

Gamle åpne sår