Du grønne, glitrende jul!

Det begynner å bli kaldt om morgenen, nede i 16 små varmegrader her om dagen. Vinden har snudd og nå er det ørkenvinden - Harmatan, som blåser jevnt og legger igjen et fint støvlag over alt.
Fire av lysene er tent i adventsstaken min, men det er ikke mye juleforventning å spore i befolkningen sånn rent generelt. Men litt juleforberedelser har det blitt. 

I hele desember har jeg hørt på julemusikk, for å holde fast for meg selv at vi faktisk nærmer oss jul. Det er litt spesielt når radioen min sier: "Å, kom la oss tilbe ham!" mens moskeen to hus nedenfor meg stemmer i "Allahu akbar!" (Gud er stor). Vi er jo forsåvidt enige i hovedideen, men med veldig ulik tilnærming.  Og i julen feirer vi en av de store forskjellene. At Gud faktisk har så stor omsorg for oss at han valgte å bli menneske. Jesus var ikke bare en stor profet og en god mann, han viser oss hvem Gud er og hvordan hans kjærlighet ser ut. Men så var det selve feiringen da...

Hvert år organiserer den tyske ambassaden julemarked i en park her i Bamako. Man må betale ca 15 kroner for å komme inn, og så kommer man til et område der flere kunsthåndverkere har boder. Man kan få kjøpt alt fra duker, tøy, klær, skulpturer, smykker, brukte bøker osv. Det finnes også matboder med tyske pølser, tyrkisk pizza (!) og småkaker. Juletreet er pyntet og ulike grupper underholder med tradisjonell musikk. Det er bare det at det er lite "Glade jul, hellige jul" på repertoaret, og mer trommesoloer. Men det skaper i hvert fall stemning, om ikke helt julestemning.


Juletre og folkemusikk. Da bør julestemningen komme krypende. 
Jeg ble i hvert fall inspirert av juletreet og fant ut at jeg kunne prøve med mitt eget lille juletre i hagen. Gran og furu er det lite av, men jeg har nok av trær og grønne busker.

Juletrepynting hører jo denne årstiden til....
I år skal jeg for første gang her i Mali innvilge meg litt juleferie. Sammen med noen venner skal vi reise på hyttetur. Fra hyttene har vi tilgang på basseng, men jeg er usikker på om jeg får til å bade. Det blir nede i 15 kalde varmegrader i løpet av natta og sist jeg badet fikk jeg fantasibilder om forfrosne fingre og tær. Det hjalp ikke at jeg prøvde å forklare hodet at vannet sikkert var et par og 20 grader.

I disse harde kuldetidene er bassengene i byen ganske tomme for folk. 

I mangle av "ordentlige" juletrær, får man pynte det man har for hånden. 
Jeg slipper i hvert fall å bekymre meg for maten i jula. På julaften er jeg invitert i norsk juleselskap sammen med misjonærene fra NMS, Frikirken og NLM. På første juledag skal jeg feire tradisjonell jul med en av menighetene her i Bamako. Da blir det gudstjeneste som er forskjøvet en time (og begynner kl 10) slik at folk kan få sove frampå litt etter å ha sunget julesanger og danset hele natten. Etter gudstjenesten er det fellemåltid sammen med menigheten og mer sang og dans.

De maliske ansatte i Normisjon her i Bamako har heller ikke noen bekymringer for hva de skal spise. Hver måned har de satt av en sum og nå deler julematen plassen med bilen min i bakgården. En stolt vakt var innom kontoret mitt i formiddag og krevde at jeg ble med for å se på vidunderet.

Arbeiderne har samlet sammen penger i løpet av året og  nå står en okse i bakgården min.
De har snakket med en slakter og på  lillejulaften, tidlig om morgenen, er det slakting.  
Det er mange ulike tradisjoner rundt det å feire jul, men hovedpoenget er jo det samme. Vi feirer fødselen til dette lille barnet som både er Gud og menneske og som kalles Immanuel: Gud er blant oss! Han som kom og viser oss hvem Gud er!


  God glitrende, strålende jul til alle dere!!! 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Det Erna ikke fikk se

Agenda 1 river murer ned

Gamle åpne sår