Der to elver møtes
Første
uka i februar fikk jeg være med på en nettverkssamling for 14 ulike misjoner og
kirkesamfunn som jobber inn mot malinkeer, en av folkegruppene i Mali. Hvert år
møtes vi for å diskutere arbeidet, felles utfordringer og for å få undervisning
om forskjellige temaer.
Hvordan kan kirkeledere og misjonærer være en pådriver for utvikling i sitt lokalmiljø? Og hvordan skal vi bedømme ulike riter i malinkekulturen ut fra Bibelen? Det var to av temaene som vi hadde oppe i år. Veldig spennende, engasjerende og utfordrende temaer.
Hvordan kan kirkeledere og misjonærer være en pådriver for utvikling i sitt lokalmiljø? Og hvordan skal vi bedømme ulike riter i malinkekulturen ut fra Bibelen? Det var to av temaene som vi hadde oppe i år. Veldig spennende, engasjerende og utfordrende temaer.
Etienne, tidligere kirkepresident i vår samarbeidskirke, EELM, snakket om utvikling. |
Pastorer og kirkeledere fra ulike steder deler erfaringer fra arbeidet. |
Noe
som jeg setter stor pris på med disse samlingene er at bønn har en stor plass. Hver
dag deler de ulike kirkene utfordringer og glede. Vi takker for det Gud
har gjort i året som ligger bak oss og legger fram for ham det vi er urolige
for. Og så ber vi for hver enkelt kirken eller organisasjonen. I Mali har
pastorene en sterk posisjon. De er litt "overmennesker" både i egne og andre
øyne. Det er derfor ekstra sterkt å se dem knele ned foran Gud og mennesker å
ta imot forbønn for det arbeidet de står i. Det tror jeg er noe som er litt
unikt for denne gruppen.
Nettverkssamlingen ble avsluttet med en dag med bønn og faste. Det er interessant hvordan til og med
hva vi ber om er påvirket av kulturen vi lever i. Bortsett fra det vanlige,
sykdommer, utfordringer i jobben osv, var det også en egen bolk viet bønn for
folk som var besatte. Uten noe dramatikk eller overdrivelse. – Be gjerne for en
ung dame i menigheten vår. En dag gikk hun under et tre og møtte en høy lys
mann. Uttalelsen blir fulgt av hoderisting og lyden når de unisont drar pusten
mellom tennene i et tegn på beklagelse og misbilligelse. Det er bare jeg som
ikke skjønner umiddelbart hva som skjer dersom man går under et tre og møter en
høy lys mann. Men det er reelle historier og en del av folks hverdag.
Samlingen
ble i år holdt i Bafoulabé. Bynavnet betyr «to elver møtes». Der møtes den
hvite og den svarte elva og renner videre som Senegal-floden. En av deltakerne
kommenterte at på samme måte som med elvene, var vi her hvithuda og svarthuda
som rant sammen til en elv i et arbeid for den samme Herren. Det kan bli en hel
andakt av sånt!
Kommentarer