Der to elver møtes

https://dub130.mail.live.com/ol/clear.gifhttps://dub130.mail.live.com/ol/clear.gif
Første uka i februar fikk jeg være med på en nettverkssamling for 14 ulike misjoner og kirkesamfunn som jobber inn mot malinkeer, en av folkegruppene i Mali. Hvert år møtes vi for å diskutere arbeidet, felles utfordringer og for å få undervisning om forskjellige temaer.

Hvordan kan kirkeledere og misjonærer være en pådriver for utvikling i sitt lokalmiljø? Og hvordan skal vi bedømme ulike riter i malinkekulturen ut fra Bibelen? Det var to av temaene som vi hadde oppe i år. Veldig spennende, engasjerende og utfordrende temaer.

Etienne, tidligere kirkepresident i vår samarbeidskirke, EELM, snakket om utvikling.  

Pastorer og kirkeledere fra ulike steder deler erfaringer fra arbeidet.
Noe som jeg setter stor pris på med disse samlingene er at bønn har en stor plass. Hver dag deler de ulike kirkene utfordringer og glede. Vi takker for det Gud har gjort i året som ligger bak oss og legger fram for ham det vi er urolige for. Og så ber vi for hver enkelt kirken eller organisasjonen. I Mali har pastorene en sterk posisjon. De er litt "overmennesker" både i egne og andre øyne. Det er derfor ekstra sterkt å se dem knele ned foran Gud og mennesker å ta imot forbønn for det arbeidet de står i. Det tror jeg er noe som er litt unikt for denne gruppen.

Forbønn for noen av lederne. 
Nettverkssamlingen ble avsluttet med en dag med bønn og faste. Det er interessant hvordan til og med hva vi ber om er påvirket av kulturen vi lever i. Bortsett fra det vanlige, sykdommer, utfordringer i jobben osv, var det også en egen bolk viet bønn for folk som var besatte. Uten noe dramatikk eller overdrivelse. – Be gjerne for en ung dame i menigheten vår. En dag gikk hun under et tre og møtte en høy lys mann. Uttalelsen blir fulgt av hoderisting og lyden når de unisont drar pusten mellom tennene i et tegn på beklagelse og misbilligelse. Det er bare jeg som ikke skjønner umiddelbart hva som skjer dersom man går under et tre og møter en høy lys mann. Men det er reelle historier og en del av folks hverdag.

Hele gruppen samlet i bønn og lovsang. 
Samlingen ble i år holdt i Bafoulabé. Bynavnet betyr «to elver møtes». Der møtes den hvite og den svarte elva og renner videre som Senegal-floden. En av deltakerne kommenterte at på samme måte som med elvene, var vi her hvithuda og svarthuda som rant sammen til en elv i et arbeid for den samme Herren. Det kan bli en hel andakt av sånt! 


Pastoren i Bafoulabé og Alf Halvorsen, som er misjonær for Normisjon hadde nattverd. 


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Det Erna ikke fikk se

Agenda 1 river murer ned

Gamle åpne sår