Nå hører vi sammen!

De var ikke helt sikre på hva de gikk til, deltakerne på Agenda 1 samling i Mali. En av lederne takket i etterkant for en veldig bra samling, men avslørte samtidig at han hadde vært nervøs i forkant: «Jeg skjønte ikke hva Therese ville helt, og jeg var ganske bekymret for hvordan det skulle gå. Men det virket som om det var viktig for henne, så vi valgte å støtte henne i det.»
Og det er jeg glad for at de gjorde.


På den første samlingen var vi rundt 70 deltakere fra 13 forskjellige menigheter. 

Selv om jeg var rimelig utslitt da alt var over og teamet fra Norge dro hjem, så er jeg mest takknemlig. Takknemlig for teamet som kom fra Norge for å minne oss på Guds kjærlighet til oss og vårt kall til å dele denne kjærligheten med andre. Takknemlig for menighetene som organiserte, lagde mat og innkvarterte mange mennesker. Takknemlig for de rett over hundre personene fra 19 ulike menigheter som kom for å delta på samlingene.

Ingen samlingen er fullkommen uten te! Foto: Gjermund Lygre

Hovedfokus på Agenda 1 denne første gangen var at vi er elsket av Gud og sendt for å elske andre. Jesus er forbildet vårt og han brukte tid både sammen med Gud, sammen med vennene sine og sammen med dem som kanskje ikke ble tenkt på som særlig religiøse av seg.
Vi er kalt til å være lik Jesus og vise kjærlighet til Gud, til menigheten vår og til de vi møter rundt oss.

Jada, de følger med alle sammen. Og tar bilde av tavla for å få med seg hjem alle tegningene. 

Den ene dagen var det så varmt inne at vi måtte flytte undervisningen ut under et stort mangotre. 


Noe av det sterkeste for meg å være med på var forbønnen. Hver kveld hadde vi mulighet til å komme fram og bli bedt for. Det var så mange flotte bønneemner, med en oppriktig lengsel etter å leve nærmere Gud og la Gud forme mer av det livet vi lever.

Hele samlingen ble avsluttet med en felles nattverd.
Nå har alle menighetene laget en plan for de neste seks månedene. De har satt opp tre punkt som de skal jobbe med. Hva kan vi gjøre i vår gruppe for at vi skal vokse i relasjonen til Gud? Hva kan vi gjøre for at kjærligheten mellom oss kan bli større? Og hva kan vi gjøre konkret for å vise Guds kjærlighet til mennesker rundt oss?

Gruppearbeid

Gruppearbeid

En av gruppene legger fram hva som allerede finnes av gode ting i deres menighet. 

Det var veldig gode tilbakemeldinger fra deltakerne. Noen historier og reaksjoner etter samlingene:

- En av evangelistene så så merkelig på meg da jeg ga ham navnet på menigheten han skulle følge opp. "Vet du," sa han. "Denne menigheten har spurt meg lenge om jeg kan komme og preke hos dem, men hver gang har det kommet noe i veien. Nå er jeg nødt til å reise dit en gang i måneden. Jeg føler at Gud har gitt meg et dytt mot denne menigheten."

- En annen: Denne undervisningen tvinger menighetene til å løfte blikket og se utenfor seg selv. Vi samles og blir kjent med andre, og oppmerksomme på hva som er behov og utfordringer i andre menigheter. Så nå kan vi be for hverandre. Og vi føler oss mer som en enhet, et stort fellesskap.

To ledere i to ulike kirkedistrikt deler tanker om arbeidet og menigheter.
Foto: Gjermund Lygre

- En kveld ba vi for kona til en som var på samlingen. Hun hadde vært alvorlig syk i to måneder og hadde snart ikke krefter igjen. Mannen hennes var også utslitt av hele tiden å skulle finne penger til behandling. I en av menighetene hadde det vært en begravelse av en av de kristne dagen før seminaret. Da vi skulle avslutte lørdag kveld var det en som kom med et forslag: "Nå har vi hørt i to dager om kjærlighet. Kan vi gjøre noe praktisk? For eksempel ta opp kollekt for disse to familiene?" Det ble en spontan kollekt der og da og de fikk inn over 700 kroner som de delte på de to familiene.

Det er spennende å se at ting skjer, og jeg håper Gud kan bruke Agenda 1 videre som verktøy for at hans rike må nå stadig lengre.

Sliten, men rimelig fornøyd!
Foto: Gjermund Lygre



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Det Erna ikke fikk se

Agenda 1 river murer ned

Gamle åpne sår