I dag er fastemåneden endelig slutt og det feirer muslimene med en dags spising. Jeg ble invitert hjem til noen venner og fikk både pommes frites og kjøtt, couscous med saus og masse kjøtt og brus og flere omganger te. Festen er en skikkelig familiefest. Alle er hjemme og spiser god mat og på ettermiddagen går de rundt og hilser på naboer og venner. Det er en imponerende liste med velsignelser: "Godt nytt år og takk for det gamle. Må vi tilgi hverandre alt galt og må Gud gi oss helse og rikdom inn i det nye året. Må Gud velsigne mødre og fedre, koner og barn, naboer og venner, osv. Må Gud la oss feire neste år også."
Jeg strever litt med å komme på banen med velsignelser, men jeg er blitt veldig god på "amen".
Men festen er kanskje mest av alt en fest for barna. De får nye sko og klær og går rundt i grupper og hilser på alle voksne de møter. Som takk for rekken med velsignelser får de litt småpenger. Når de er slitne eller det er blitt sent har de opptelling og kjøper inn snop og mat for pengene og har en ordenlig vennefest. Gatene er fulle av søte prinsesser og kule småmenn som er ute og promenerer.

I går hadde jeg en egen fest. Jeg feiret 35-års dagen med kolleger her i Bamako. I bursdagspresang fikk jeg to høner og en hane. Fra Oussoubidiagna har jeg litt dårlig erfaring med høner. De endte opp på rømmen alle sammen, men jeg tar utfordringen og prøver en gang til. Jeg kjenner at det tynger å ha ansvar for noe levende.
I natt ble jeg liggende våken og tenke på hvor i all verden jeg skal ha dem! Foreløpig ligger de på verandaen. Det er ikke noe blivende sted. Høner utsondrer mer lukt enn jeg trodde. I tillegg har de nok litt nervøse mager etter all flyttingen. Jeg sendte en takknemlig tanke til mine gode kolleger mens jeg tørket opp etter dem (hønene) her i stad.

Kommentarer

emsand sa…
Angående høner i byen.
Du har tatt på deg en stor oppgave. Alt i alt er det krevende med høner og mye billigere å kjøpe egg enn å "lage dem sjøl"
Du trenger et lite hjørne av hagen med mur rundt. Så må du ha litt gammeldags hønsenetting til de to andre "veggene" Etter at det er på plass må du overveie seriøst om du skal bygge en fast iallasjon i det ene hjørnet (det med murveggene) eller om du skal få snekkeren til å lage en litt stor kaasse med et vagle inni. Hva du enn velger må du ha en luke som kan lukke hønehuset ditt. Ellers kan slangene komme og ta eggene dine.
Det må også investeres litt i mais og annet korn. I tillegg trenger de faktisk tran. På dette tidspunktet har du brukt så myr penger på så få egg at du for lengst skulle ha puttet både hønene og hanen i gryta. Du må være lenge i Bamako før det svarer seg med hensyn til eggproduksjon. Er du spesielt interessert i høner har jeg regnet sånn bare litt på det ko kommet frem til at du kan få mye av det behovet dekket ved å kjøpe en video. Den legger riktignok ikke egg, men det viser seg at det er billigere å kjøpe de eggene du trenger.
Dette innlegget er bygget på egne høyst private og smerefulle erfaringer som hønseeier i NGaoundere, der regelen er at spiseer du et egg, har du spist ei høne. Lykke til enten du velger det ene eller det andre. Medfølende hilsener fra Gethe (Sand)

Populære innlegg fra denne bloggen

Det Erna ikke fikk se

Agenda 1 river murer ned

Gamle åpne sår