Når er det greit å giftes bort?

Når er det greit å giftes bort? Hvor lenge tør en familie å holde på en ugift jente hjemme? Vi har nettopp markert Kvinnedagen 8. mars. I menigheten min her i Mali benyttet pastoren anledningen til å ta opp temaet  for tidlige ekteskap. Det var modig gjort, men konklusjonen var ganske nedslående.

Kasonkéjenter pyntet til den tradisjonelle seremonien som markere overgangen fra jenter til kvinner.
Nå er de gamle nok til å bli gift. 

15% av jentene er gift før de fyller 15 år
Mali er et av de landene i verden som har høyest antall barn per kvinne. De har også høy barnedødelighet og mødredødelignet. En av grunnene er at jenter blir giftet bort veldig tidlig. Den lovlige aldersgrensen for å inngå ekteskap er 16 år for jenter og 18 år for gutter. Særlig på landsbygda er det forventet at jentene blir gift så snart de ser "store nok" ut.  Hele 71% av jentene er gift før de fyller 18 år, og 15 % er gift før de fyller 15 år.

Reserverer en brud

"Da datteren min var liten kom en nabo og knyttet en tråd rundt armen hennes," sa pastoren. "Og dere vet hva det betyr?" Det visste menigheten. Det visste til og med jeg, selv om det ikke er så lenge siden jeg oppdaget at det er mulig å reservere en brud helt fra jentene er veldig små. Jeg oppdaget det tilfeldig en dag jeg satt og snakket med en gruppe menn. En av dem sa: "Jeg har tre sønner. Jeg kan gå inn i en familie, og hvis jeg ser en liten jente der. ("Det kan være en nyfødt, en liten jente," skyter naboen inn.) Så går jeg bort til henne, uten å ha spurt familien hennes om råd, og uten å ha snakket med min familie. Jeg går bort til henne og knytter en tråd rundt håndleddet hennes. Da vet alle at jeg har tinget på henne. Vi snakker ikke om det, men jeg holder kontakten med familien, og vi har en relasjon. Når hun vokser opp, så vet jenta at hun er knyttet til vår familie, men hun vet ikke hvem som kommer til å gifte seg med henne. Jeg har heller ikke sagt til mine sønner hvem det er jeg har tenkt på som mann for henne. Det kan til og med hende at jeg ikke har sønner enda, men jeg regner med å få, og "reserverer" henne. En gang i året arrangere de ulike landsbyene et kollektivbryllup. Når det er tid for at hun skal bli gift i et kollektivbryllup, så gir familien hennes beskjed. Da må jeg bekrefte at jeg fremdeles er interessert." "Ja, jeg ble ikke gift med hun som familien min hadde knyttet til meg," skyter en mann i femtiårene inn. "For du hadde en jente som familien hadde valgt ut fra dere var helt små?!" Jeg er litt satt ut over at det ikke er eldgamle tradisjoner de snakker om, men noe som fremdeles er aktuelt. "Ja, hun var litt eldre enn meg, så hun ble giftet bort mens jeg fremdeles gikk på barneskolen." 

Bli gift før hun rekker å føre skam over familien
"Er det dette vi mener med barnebruder?" spør pastoren. Det tar litt tid før noen våger å svare. Det er ting det er flaut å snakke om, og så i kirken da! Men til slutt er det noen som tar ordet. "Nei, for tidlig ekteskap betyr vel at jentene blir gift før de er klare. Før kroppen deres er klar." "Hva er konsekvensene?" Igjen er det litt mumling, før en modig kvinne tør å reise seg opp og fortelle om det hun så, en gang hun var på hovedsykehuset i Bamako. En hel avdeling med unge jenter som var helt opprevet både foran og bak, som lakk urin, som var utstøtt av familien og av samfunnet fordi de luktet så vondt. "Hvorfor sier folk at barneekteskap ikke er bra?" Nå har de kommet mer på gli. "Når en mann har overfalt en jente på 11, 12, 13 år, så reagere vi mer enn dersom det er en voksen kvinne. Det er fordi vi tenker at de er barn som trenger vern. Når en voksen mann gifter seg med en 13-åring, så blir det det samme. Det er egentlig voldtekt!" (Her var det en del uenighet.) Men flere kjenner til historier der samlivet til det nygifte paret minner mer om voldtekt enn romantikk. En mann kunne fortelle om en ung gift jente som arbeidet og arbeidet til sene kvelden. Alle andre hadde gått og lagt seg, men hun fant på nye oppgaver for å utsette tiden da hun visste at hun måtte inn på rommet til mannen. 

"Men hvorfor gifter vi bort jentene våre så tidlig når vi vet at konsekvensene kan være så store?" Nå var svaret tydelig og klart: "Hvis ikke risikerer vi at de blir gravide, og bringer skam over familien!" "Hvis de ikke blir gift tidlig, risikerer du å sitte igjen med en vare som er for gammel." "Mange gifter bort døtrene tidlig fordi de trenger penger, eller trenger å styrke en relasjon." "Det er bedre at hun dør trygt gift enn at hun bringer skam over familien!" (Det siste utsagnet ble det litt diskusjon rundt. Selv om de fleste var enig i sak, så mente de at det kanskje var å sette det litt på spissen.) 

Ansvar for å oppdra familien
Pastoren avsluttet med noen bibelvers om at vi som kristne har et ansvar for å oppdra familien vår. I stedet for å gifte bort jentene tidlig, så kan vi bruke tid sammen med dem og lære dem å oppføre seg skikkelig. (Og så tenker jeg at vi har en stor utfordring med å oppdra guttene også!) Det så ikke ut som om det overbeviste så mange. Selv om flere jenter går lenger på skole i byen enn på landsbygda, så er mye av tankegangen den samme. Jenter skal oppdras til å bli gode koner og mødre, og deres fremste oppgave er å ikke bringe skam over familien. 





Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Det Erna ikke fikk se

Agenda 1 river murer ned

Gamle åpne sår