Prosjektstart!

Da er jeg endelig i gang med en av de tingene jeg kom her til Bamako for: prosjekt! Det er ikke bare bare å få innredet et kontor, finne alle de rette ressurspersonene som kan få oss et steg videre i arbeidet, få samlet alle kvinnene i bydelen...
For eksempel har vi hverken fått stempelpute eller skilt på porten ennå. For å få stempel og skilt må vi ha et telefonnummer og Orange (telefonselskap) vil ikke gi oss et før vi har en fysisk telefon fra Orange og de er foreløpig utsolgt for telefoner. 
Men jeg har fått med meg en medarbeider, Marie Thieno, og vi er nå i hvert fall i gang. I går brukte vi hele dagen på å få tak i et brev som skulle til guvernøren. Det begynte for tre uker siden. Da var vi innom kontoret til en arkitekt som hadde lovet å skrive en tomtesøknad for prosjektet. Han hadde ikke gjort det da, men lovet å gjøre det i løpet av uka. Siden vi ikke hadde sett noe brev, var vi innom i går igjen. Vi kom inn på kontoret, hilste og satt oss ned.
Ja, han hadde skrevet brevet. Hadde vi ikke fått det?  Han bladde litt gjennom stabelen med papirer på pulten og så fortsatte han med annet arbeid. I tre kvarter satt vi inne på det knøttlille kontoret hans. Vi snakket litt om løst og fast, lurte litt på hva andre ting han holdt på med, brukte mye tid på å sitte og se i veggen. Til slutt sukket han, tok et ark og spurt: "Hva skal det stå i dette brevet deres da?" Vi dikterte brevet, det tok 10 minutter. Så fikk vi det med oss i 4 eksemplarer til ordfører som lovet å signerer det og sende det videre til guvernøren. Da hadde vi brukt hele arbeidsdagen. Jeg trodde jeg var ganske tålmodig før jeg kom til Mali, men her får begrepet et helt nytt innhold.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Det Erna ikke fikk se

Agenda 1 river murer ned

Gamle åpne sår